Înapoi la blog

Elon Musk vs. Twitter. Povestea unei achiziții cu final… de așteptat

Monica Stroe
Twitter Lay Offs
© David Paul Morris/Bloomberg

„Cum faci o mică avere în social media? Începi cu una mare,” a scris recent Elon Musk pe Twitter.

Pe 25 aprilie 2022 am aflat cu toții că acționarii Twitter au acceptat oferta de cumpărare lansată de Elon Musk în valoare de 44 miliarde de dolari. Pe 28 octombrie, 6 luni mai târziu, a apărut și știrea conform căreia Elon Musk a plătit cele 44 de miliarde, preluând astfel controlul Twitter.

Din această nouă poziție, acesta a decis să îi concedieze imediat pe Parag Agrawal (CEO-ul companiei), Ned Segal (directorul financiar), şi Vijaya Gadde (directorul juridic), potrivit unor surse anonime ale Washington Post, citate de Agerpres. Totuși, în 28 octombrie, exista și o notă pozitivă legată de faptul că Elon Musk declara că nu vor exista concedieri masive.

Până pe 18 noiembrie însă, au continuat să apară știri conform cărora 50% dintre angajați au fost concediați prin transmiterea unor mesaje pe e-mail sau au ales să-și dea demisia ca urmare a nealinierii la viziunea „Twitter 2.0” comunicată de Musk, astfel că mai puțin de jumătate din cei 7500 de angajați Twitter au rămas în companie, totul în doar 20 de zile.

Ce s-a întâmplat? De ce un deal de o valoare atât de mare pare a fi în pericol?

Răspunsul, din perspectiva procesului de negociere în 8 pași Scotwork, este legat de ultimul pas, respectiv acordul de implementare.

Acordul, sau planul de implementare, este acel document pe care echipele care negociază înțelegerea îl pun la punct astfel încât probabilitatea ca situațiile asemănătoare celor prezentate mai sus să apară să fie extrem de mică. Acordul trebuie să conțină toate activitățile specifice pentru fiecare din fazele preluării identificate în avans, responsabilii pentru fiecare activitate în parte, timpul de realizare, resursele necesare, posibilele obstacole și soluțiile pentru depășirea acestora. Cu cât planul de implementare este mai detaliat, cu atât cresc șansele ca deal-ul să fie de succes.

Câteva elemente care ar putea explica criza majoră cu care se confruntă Twitter în acest moment sunt:

  1. CEO-ul companiei este, după cum el însuși a anunțat, chiar Elon Musk. Acesta deține aceeași funcție la toate companiile sale – Tesla, SpaceX, Neuralink și The Boring Company, ceea ce face ca timpul dedicat Twitter să fie limitat.
  1. La doar o săptămână de la preluare au fost concediați aproximativ 50% dintre angajații Twitter din întreaga lume, într-o încercare aparent disperată de a scădea costurile și de a recupera din cele 44 de miliarde plătite. Drept urmare, platforma este expusă problemelor tehnice și de securitate.
  1. De la anunțarea preluării, mai multe branduri au renunțat la contractele de publicitate deoarece nu au încredere în anunțul referitor la moderarea conținutului.
  1. Multe dintre conturile importante de Twitter au fost șterse de către deținătorii lor, iar această tendință se va amplifica odată cu aplicarea anunțatei taxări de 8 eur/lună pentru verificarea contului.
  1. Grupurile pentru apărarea drepturilor civile consideră că Twitter se transformă în refugiu pentru discursurile instigatoare la ură și teoria conspirației.

De ce implementarea este esențială pentru un deal de succes

Efectul de domino pe care-l poate avea lipsa unui plan coerent de implementare se transmite și către celelalte entități. Astfel, în cazul prezentat, doar Tesla a pierdut cca 30% din valoare în ultimele luni, iar celelalte proiecte ale lui Elon Musk înregistrează întârzieri importante.

Ceea ce se întâmplă la Twitter în aceste zile este doar un alt exemplu că procesul în negociere în 8 pași Scotwork se aplică în orice arie de business și de viață. Abilitățile de care avem nevoie pentru a avea succes în negociere sunt la fel de valabile atunci când avem de-a face cu situații complexe (precum cea prezentată anterior), dar și când avem discuții și negocieri punctuale cu partenerii noștri din mediul extern, intern, sau.. familial. Pentru toate acestea avem nevoie de un plan de implementare a acordului care să răspundă la cât mai multe din întrebările de tip „ce facem dacă… ?”. Alte întrebări, al căror răspuns găsit în avans ne va scuti de multe bătăi de cap în timpul implementării sunt: „Cine?”, „Ce?”, „Când?”, „Unde?”, „Cum?”, și „De ce?”.

Nu am nicio idee despre cum va decurge în continuare povestea Twitter vs. Elon Musk, dar știu sigur că, dacă se va ajunge la happy end, prețul plătit va fi enorm. De aceea, recomandarea mea pentru toți cei care veți ajunge să citiți acest articol este să duceți întotdeauna discuțiile până în acel punct în care să știți toate detaliile de implementare a acordului înainte de a vă ridica de la masa de discuții. Abia apoi puteți să vă strângeți mâinile și să sărbătoriți succesul.

Abonați-vă la blogul nostru

Acest site este protejat de reCAPTCHA și se află sub incidența Politicii de confidențialitate și a Condițiilor de utilizare ale Google. Respectăm confidențialitatea datelor tale. Pentru mai multe informații, accesează pagina de confidențialitate.