Înapoi la blog

Negocierea în peisajul electoral local

Monica Stroe
vote.jpg (1)

Alegerile, ca multe alte momente importante din viața noastră, sunt o negociere. Îți dai votul în schimbul unui program electoral, pui un pariu pe cei în care crezi și speri ca ei să fie învingători, ai puterea în favoarea ta atunci când votezi și, nu în ultimul rând, îți dorești ca relația cu cei aleși să țină cel puțin un ciclu electoral. Alegerile s-au terminat, emoțiile s-au estompat, învingătorii oficiali sărbătoresc și totul pare să reintre în rutină pentru încă patru ani. Ce fac învinșii? Probabil că se pregătesc pentru următoarele runde. Cum? Negociind atât cu învingătorii, cât și cu alți învinși, pentru că... urmează alte alegeri în decembrie, nu-i așa?

 

Obiective realiste

Cei care ne urmăresc pe LinkedIn au observat postările noastre cu îndemnul #mergilavot. Am fost și eu la vot și am văzut câți candidați erau înscriși pe buletinele de vot… extrem de mulți pentru câte poziții erau în joc. Credeți că toți cei de pe liste au avut speranța că vor câștiga? Probabil că răspunsul este nu, probabil că au participat știind că nu vor fi aleși. Pentru că obiectivul lor (REALIST) pare să fie acela de a-și valida numărul de susținători în fiecare ciclu electoral și nu acela de a câștiga.

O dată la patru ani, la alegerile locale în special, partidele mici participă pentru a obține un scor bun care să le asigure câteva locuri în consiliile locale (un alt obiectiv REALIST), în speranța că partidele mari ar putea avea nevoie de aceste locuri pentru a-și forma o majoritate.

Pariul pe opinii și balanța de putere

Să vedem ce s-a întâmplat în București la alegerile locale din 27 septembrie. În etapa pre-electorală, pentru a-și securiza poziția și a-și crește șansa de a câștiga, s-au format alianțe între partidele importante. Pe de altă parte, au fost și partide mai mici care nu au fost invitate la negocierile pentru formarea de alianțe pentru că, probabil, nimeni nu a crezut că acestea vor reuși să câștige suficiente voturi pentru a  deveni relevante.

Cu toate acestea, unul din aceste partide mici, care s-a bazat pe rezultatele din sondaje, a pariat că va câștiga peste 5% din voturi, a candidat și a câștigat 8% din locurile din consiliile locale - un procent care îl poate transforma într-un partener de discuție puternic în negocierile cu celelalte forțe politice. De cele câteva voturi, pe care le poate ceda în favoarea unora sau altora în consiliile locale, ar putea să depindă chiar și viitorul lui politic.

Legătura cu negocierile comerciale

Pentru acest articol, ce urmează să se întâmple în consiliile locale de acum înainte nu este foarte important. Important este faptul că procesul de negociere este același în viața politică la fel ca în viața reală și că tehnicile de negociere pe care le folosesc politicienii ne pot ajuta să ne creștem eficiența și în negocierile comerciale.

Iată în continuare câteva din tehnicile de negociere folosite în timpul procesului electoral, care, folosite în viața reală, dau valoare înțelegerilor și ne pot ajuta să ne păstrăm relațiile pe termen lung cu partenerii de afaceri: 

  1. La Scotwork le recomandăm partenerilor noștri ca atunci când se află într-o negociere în care părțile au păreri diferite să pună un pariu pe opinii. Câștigă cel a cărui părere se va dovedi adevărată.

Ori de câte ori vei auzi că ceilalți folosesc exprimări ca: „părerea mea este…”, „eu cred că…”, vei ști că ai de-a face cu o opinie. Când ai informații pe care te bazezi în sprijinul părerii tale, poți pune un pariu. În situația prezentată mai sus, pariul pare că a fost: „dacă vom câștiga trei locuri în consiliu și veți accepta anumite condiții, atunci vă vom susține pentru a forma majoritatea”.

  1. De asemenea, în viața reală, la fel și în politică, puterea în negociere este relativă. În funcție de timp, de factorii externi și interni, balanța de putere se va înclina către o parte sau către cealaltă. O parte care aparent nu are nicio putere la începutul discuțiilor poate să ajungă într-un moment ulterior să dețină puterea deoarece, pentru ceilalți, se apropie termenul limită sau nu mai au stocuri, sau competiția tocmai ce a anunțat că va închide producția pentru o perioadă de timp.

Noi vom urmări în continuare spectacolul politic și promitem să revenim cu alte exemple de negocieri după alegerile parlamentare.

Abonați-vă la blogul nostru

Acest site este protejat de reCAPTCHA și se află sub incidența Politicii de confidențialitate și a Condițiilor de utilizare ale Google. Respectăm confidențialitatea datelor tale. Pentru mai multe informații, accesează pagina de confidențialitate.